2014/10/05

وتدق قلوب العصافير في العيد ! شعر: سمير الفيل

وتدق قلوب العصافير في العيد !
شعر: سمير الفيل
1
العيد بالونات .. زغاريط .. حواديت خضرة
دمع الأيتام
الحرب انفجرت صابت أرزاقهم
أبكي ع البيت اللي اتهد ومال
ولا أبكي على روح أمواتهم
بكاني الطفل وكان بيشاور ع المراجيح
ما املكش حصان الريح
الكلمة صبحت من غير جناحات
نقش في عمدان الصخر
دفاتر جوه الحوانيت
حنيت للكلمة الطلقة وللحرف الدم
حنيت للهجة الأم !
2
البالطو الفرو الجاي م القطب
الشال الأسمر قلب المحازين
أنا فين ؟
بين البتارين العطر
وبين بيتها المنقوع في الطين
..............
أول ما طلع " المترو"
اتخبطت إيدي ف نهدينك
وفتحت عيوني دهشة
وسكت استنظر تعنيفك
ميّلتي علىّ وسط الخلق
كانت ف إيديكي وردة
منزوعة الأوراق والضي
وآدي ساعة فاتت
من لحطة ما نزلنا
مشينا على الرصفان في الحي
غنيتي وكنت اتصنت قلبك حزنان
خجلان
ده اليود شميته على شط الشاطبي
نشفت أشعاري في كتبي
وتركتك من غير ما اديكي العنوان
أو أحكي قصة موتي
وسكوتي ع المكتوب!
3
الإيد البضة ، مرصوصة خواتم
ومياتم في خميس الرحمة
حسنة للمرحوم
محروم م السوق
مقفولة البسمة والدكاكين
ـ أنا ابنك يا اما ولا ابن حرام؟
وحرام الخوض في العرض
وسيرة الناس
ونزلت البحر ازرق الرب ف عيني
وحنيني لبكرة اشتد
اترد الباب المفتوح
واتمدت إيد
حطت على بقي كمامة
يا حمامة " نوح"
مريت ع الباب ده ياما
باستنى مجيك
وساعتها يترد لجسمي الروح!
4
أنا من غير عم ومن غير خال
نحل بيتهز ما ينزل منه التمر
الحر هراني
دوخني اليوم مقتول البركة
مهدود الحال
قدمي حطيته على أول عتبة
جاي من غير أحمال
سرقوني: المسك . التبر. الخز
.. حرير الهند .. وجيت بطال
خبطت بكفي على أول باب
نقرت طاقات البلدة
رد عليّ سكات
يظهر أني في مدينة للأموات!
5
الرب إداني " الصبر"..
وخد أسماء تسعة وتسعين
البالطو الفرو الجاي م القطب
الشال الأسمر قلب المحازين
وأنا فين خطوي وطريقي
ريقي ما يتبلش بالكلمات
الكلمة صبحت من غير جناحات
أنا خدت البحر دليلي
وليلي زوارقه من غير مجاديف
أنا كفي صوابعه نجيلة ، وعصافير
نوافير ، طوابير عسكر ، تزرع ما تموتش
أنا شفت العش القش المهدوم
فآمنت بصدق اليوم!
6
الليل عش نجوم السموات
اتعتر الصمت ف ودني
بنباح الكلب المرعوش م الجوع
وبدق قلوب العصافير
لو أقدر اطير
واشتال على طرف جناحي حمامة " نوح" ؟
لو أقدر اخلي النوح
.. ضحكات
لو أقدر أدرّي كلامي
وألمه ، سنابل قمح وشمس
.. قمر عطشان
.. ينابيع ، ألحان
وريات فوقها رصاص تحرير
لو أقدر أطير؟!
7
من همي وشيّلت حروفي
.. خطيئة الكون
أنا أدرك أنه جنون
توهني الحزن الساكن جوه جفون الأيتام
دوخني الصوت المتلون
.. والحرف المبتور
النور آتي.. النور
بنورة الساحر وعصايته الأبنوس
التتر . الفرس. الروم. الهكسوس
وحوافر خيلهم على صدري
صدري هبطان
أنا وسط ضجيج الناس همدان
أنا وسط الزحمة غريب
وف عز بؤونة بردان
البرد تقيل ، والليل يا اصحابي غطيس
غطوني بحرف
بكلمة
بكل معاني القواميس!

2/11/ 1974
مركز تدريب المشاة ـ المعادي

ليست هناك تعليقات: