2015/08/27

"فوكاليز" مجموعة قصصية للكاتبة نهى الماجد

 "فوكاليز" مجموعة قصصية للكاتبة نهى الماجد
صُدر حديثًا عن دار العلوم للنشر والتوزيع المجموعة القصصية "فوكاليز" للكاتبة الشابة نهى الماجد، الغلاف من تصميم مي مجدي. تقع المجموعة في 75 صفحة، وتحوي 5 قصص منها، شبّاك أخضر، وفقدان مؤقّت في الذاكرة، وفوكاليز.
تعتبر "فوكاليز" هي المجموعة القصصية الثالثة للكاتبة، وذلك بعد كتابي "ما بين السطور حواديت" عن دار ليلى للنشر والتوزيع، و"قسمة ونصيب" عن دار الحلم للنشر.
وتحتوي المجموعة على 5 قصص متنوعة الحجم تكشف عن أجواء نفسيّة للشخصيات بأسلوب بسيط يصل للقارئ، كما أن الأجواء تتميّز بكونها بين الواقع والخيال.
ومن أجواء المجموعة: "...نادر جدًّا لمّا بجري.. الإحساس ده بيبقى مختلف.. إنّك تجري عشان مش عايز حاجة تمسكك! يمكن أنا بحس بنجاحي ف الحالة دي بس.. لمّا بهرب! بس الغريب.. إنه يوم ورا التاني بنسى أنا كنت بهرب من إيه وبجري ليه؟! دايمًا حاسّة إني بَعيد كل حاجة م الأوّل، أو إن كل حاجة هي إللي بتعيدني.. وواخداني كذا لَفَّة! إن كل إللي بيتهيّألي إنه جديد، مش جديد ولا حاجة! دا بيتعاد بحذافيره، لكن أنا إللي بنسى.. بس بنسى ليه؟ دا إللي نفسي أعرفه!".
يُذكر أن الكاتبة نهى الماجد مدوِّنة وقاصّة مصرية، ولها أكثر من مشاركة في عدة كتب جماعية منها كتاب "أبجدية إبداع عفوي" الذي ضَمّ أكثر من 80 مدوِّن على مستوى الوطن العربي.

ليست هناك تعليقات: