2015/01/23

"جعلوني عانسة" زجل بقلم: دينا فخري



"جعلوني عانسة"
دينا فخري
في عريس واتنين وتلاته وخمسة والباقي فكة متبعتره
حواليا عيون متخدرة وانا غاوية مكبرة ومنظرة انافة تناكة مزرزرة وانا موزة حلوة مأصله تشوفني تقول متفصلة بشياكة اناقة متحصنه مش فشخرة هتكلم جد مهزرة كل يوم مبحلقة امته اللوءه متشوقه متزحلقه في بحر عنييك متغرقة بصحي علي ضحك وتريقه وانت سيبني في مذنقة الهي تتلف ف مشنقه وتنحط جوه شرنقة ساعتها هجيلك  زقزقا ونهرب بقي بس اوعي تفطس م اللوءه يا عالشقا حلم الجعان عيش سفلأه وصحيت اتاريني مهلوسة عرساني قلوب مفلسه او منحسة اقرب تشبية منسنسه صيبهم ليه عرق النسا؟قولوا عليا موسوسة محنتسه بس الا كيد انا معجزة عينكوا دايرة مدورة واديني اهو راجعه لورا متجرجرة بعد ام كنت مشجرة بقيت بحسدكوا معفرة متشفرة بس لعلمكوا انا جوهرة ماهي قيمتي وانا مقدرة مسمعش كلام ونمنمة ولا مسطرة ولامقلمة انا الاساتذة معلمة ملهمة ياعقول نيمة مغيمة شطرين في نميمة ومنقلة انا سمسمة مقسمة علي وشي باين السما متنسمة انا شمس طارحة ف السما مين قال ان نقصه سند او مستند اهه انا ومش ولد مين معترض؟ مش ده الغرض مين غير الراجل مش مرض مهوا نصيبي ومش غلط ومش هكون انا الولد انا بنت وده المفترض؟ بيقولوا لسه انسه ولا ليكي ضرس ولا ليثه لسه النصيب ف الهندسة عايزله دراسة ومعجزة اميرك راح واتنسي ارضي بجوازه منقذه الا اذا خليكي قاعدة معنسه بقلة غذا يمكن كذاويمكن كذا بس انا اللي برفض هذا القلب مش للمنتزه والحب ايه للعظة انا بالتاء مؤنثه بدرجة موزة معنسة

ليست هناك تعليقات: